„To je rozežraný boháč.“ „Aha, pan podnikatel, ten si přece nekoupí starou Škodovku.“ „Pan XXX podniká, ten si může dělat, co a kdy se mu zachce.“ Možná jste někdy slyšeli, nebo sami vypustili z úst podobnou větu. Možná jste také z těch, kteří vidí všechny lidi, již vybočují z normálu, jako pány světa, jako někoho, kdo pohrdá ostatními, užívá si několikrát ročně dovolené a kupuje si nejdražší koňaky. Jak si ale ukážeme, tahle nálepka ani zdaleka nesedí na všechny, kdo koketují s byznysem.
Co si myslíme o takových lidech a jejich domnělých výhodách a životním štěstí, ale realita je většinou jiná?
· Spousta volného času
Závidíme podnikatelům, že nemusí každý den v šest ráno „píchat“ příchod do fabriky, neuvědomujeme si ovšem, že takoví lidé ve většině případů nepracují 8 hodin denně, ale mnohem déle. Minimálně tedy prvních pár let, než se „zajedou“, ale i tehdy si většinou příliš neodpočinou, neboť svět je plný změn, které je třeba neustále monitorovat a jednat v souladu s nimi.
· Peněz jako želez
Jistě, jako podnikatel máte šanci vydělat si několikanásobně více, než jako běžný zaměstnanec. Zároveň však nemáte jistotu stálého výdělku. Vlivem velkých investic tak často takoví lidé nemají v okamžitých peněžních zásobách téměř nic a musí doufat, že se jim vložené náklady co nejrychleji vrátí.
· Žádné starosti
Ano, málokterý zaměstnanec to má v práci jednoduché. Ale nehoní se mu stále dokola hlavou, jestli se mu vrátí investovaný milion, nebo jestli jen vyhodil do vzduchu a už jej nikdy neuvidí. Lidé v business musí stále přemýšlet na finanční spirálou a zvažovat veškerá pro a proti, což jej stojí velké množství sil, času a často, bohužel, také spánku.
· Dovolené, kolik se vám zlíbí
Jsou tací, co jsou „za vodou“. Odpracovali si dvacet let a teď prodali podíl někomu jinému, nebo si prostě najmou pracovní sílu, která odedře vše potřebné. Devět z deseti podnikatelů vám ovšem potvrdí, že minimálně hezkých prvních pár let podnikání mohou zapomenout na jakoukoliv dovolenou a pracují 7 dní v týdnu.
Tak co, stále máte pocit, že podnikání je hračka?