Pan Josef byl nadaný všestranně o čemž svědčí jeho dílo. Mimo obrazů překládal básně (v koncentračním táboře), dělal scénografii, a samozřejmě, stejně jako jeho bratr psal. Nedá se říci, že by nedosáhl jeho slávy. To ne. Fakt je prostě takový, že svět zná více Karla Čapka nežli Josefa. Přitom to byl on, kdo vymyslel slovo robot, když jej poradil svému bratrovi. Tak se to alespoň traduje.
Nejznámější je však jeho tvorba coby malíře. Jako mladý studoval Colarossiho akademii, což tehdy byla umělecká škola v Paříži. Dnes již neexistuje, byla zrušena ve třicátých letech minulého století.
Ilustroval několik knih, převážně dětských, jako například Edudant a Francimor, nebo Kluci, hurá za ním. Také ilustroval některé bratrovy věci.
Byl pak členem několika skupin, například Mánes, nebo Tvrdošíjní a v této době byly jeho výstavy hojně navštěvovány. Jeho obrazy prostě přitahovaly. Jmenujme jen pár za všechny. Jsou to například Matka s dětmi, Piják, Hra, Koupel nohou, Brázdy, Zpívající děvčata, Kluci s kozou, Váza s květinami, Na jahodách, Myslivci v hospodě, Touha a další, hlavně ty, o kterých budu psát níže.
V roce 2013 se v londýnské aukční síni Sotheby's prodal jeho dvoustranný obraz z roku 1915 za částku 265 250 liber, což je bez trochy drobných skoro osm milionů českých korun. Na přední straně je olejomalba Kubistická krajina, zatímco na straně rubové je malba ženy nazvaná Rozjímání.
O dva roky později byl vydražen obraz Námořník a Fantomas z let 1917 až 1920. Toto dílo se vydražilo za necelých 13 milionů korun.
Na našich domácích aukcích drží rekord další obraz pana Josefa Čapka, a to Dívka v růžových šatech. Ten se prodal za dvanáct milionů korun.
Vidíme tedy, že pan Čapek přinesl hodnoty velké „duševní“ hodnoty, které se nyní bohužel převádějí na hodnoty finanční.
Je to velká škoda, ale takový je svět a už se asi nedá změnit.